Om oss
Rotad permakultur i Vånga Ek. för.
Org.nr: 769625-0658
VAT: SE769625065801
info@rotad.nu
Är säljare, och ansvarar för försäljningen på sidan https://rotad.nu
International
We sell primarily within Sweden. Customers from other European countries, e-mail us to see if it is possible. We don’t ship globally at the moment.
Personligt bruk
Vi säljer endast till personligt bruk och det du handlar får ej användas i kommersiell vidareförsäljning.
Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms.
Frakt och emballage
Vi skickar alla varor välpaketerade och i vadderade kuvert direkt till din adress. Skrymmande beställningar kan komma till utlämningsställe.
Vi skickar alltid spårbart. Det är tryggast för både dig och oss, och det gör det lätt att hålla reda på paketet om strul skulle uppstå. Fraktavgiften utgår från vikt, storlek på paketet och emballagekostnad.
Även om du hämtar dina saker på plats tillkommer en liten avgift för emballage.
Leverans
Försändelser med levande plantmaterial behöver nå mottagaren snabbt. För att undvika att paket blir liggande på postterminalen över helgen skickas ordrar främst måndagar och tisdagar. Det mesta av vårt växtmaterial är mycket tåligt och klarar några extra dagar i postgång utan problem.
Betalningsmetod i webbutiken
I webbutiken betalar du genom Payson AB org. nr 556646-2858.
Från och med 2022-06-01 ingår Payson i Svea Bank AB (publ) org. nr 556158–7634. Payson och Svea kan stå som betalningsmottagare när du handlar
Slut i lager
Vi arbetar med levande material och människor. Ibland kan det gå lite för fort när en produkt kommer upp för försäljning. Då kan det vara så att du som köpare hinner betala för något som redan är sålt. I dessa tillfällen återbetalas självfallet hela beloppet, inklusive transaktions-, frakt- och leveransavgifter. Sorry 😉
Ångrat köp
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot varan. Ångerrätten gäller dock inte levande plantmaterial som ex. växter, lökar, sticklingar och rötter. De är undantagna från distansavtalslagen. Dessa ordrar kan endast ångras fram tills dess att du har betalat. När betalning har skett är kunden bunden av sitt köp.
Du som köper är själv ansvarig för att dina personuppgifter är korrekt angivna vid köpet.
Om du ångrar dig:
Meddela oss på info@rotad.nu. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Varorna ska returneras till oss inom 14 dagar efter leverans.
Du står för returfrakt vid retur och produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
Vid använd eller skadad produkt förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde.
Reklamation och klagomål
Vi är noga med att besiktiga allt vi skickar iväg. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad, kontakta oss: info@rotad.nu
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
OBS! När det gäller levande plantmaterial är det viktigt att känna till följande:
- På barrotade plantor tar vi bort så mycket det går av bladverk och blast. Bli därför inte förskräckt om plantan ser lite skallig och trött ut – det ska vara så! Du vill att din planta ska rota sig så bra och så snabbt som möjligt, dvs. lägga sin energi på att rötterna ska rota sig innan bladverket vill ha för mycket vatten. För mycket blad gör att en barrotad planta torkar ut.
- Rotbitar som grävs ner i jord och tar olika lång tid på sig att komma upp, beroende på lokala förutsättningar. Ibland tar det veckor, ibland kan det dröja månader. Vi väljer enbart ut material från friska plantor och vi packar och skickar direkt efter att vi har grävt upp plantan eller rötterna ur jorden. Vi förstår din längtan efter att se det växa, men vi kan inte ta emot reklamationer baserade på hur människor förväntar sig att naturen ska bete sig, när det är omgivningens förutsättningar som bestämmer 🙂
Ansvarsbegränsning
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter bortom vår kontroll.
Personuppgifter & GDPR
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna genomföra en försäljning, och skicka varorna till dig. Det gäller t.ex. namn, adress, e-post, telefon, personnummer. Dina personuppgifter gallras efter reklamationstiden. Rotad i Vånga ek. för. är personuppgiftsansvarig. Payson AB/Svea AB är personuppgiftsbiträde för att kunna lösa betalningarna. I och med att du handlar på rotad.nu, ingår du ett handelsavtal, och du samtycker därmed till personuppgiftsbehandlingen enligt GDPR.
Köp som strider mot uppsatta villkor
Vi förbehåller oss rätten att makulera ett inköp vid de tillfällen då du som köpare inte lämnar korrekta uppgifter om dig själv eller i övrigt bryter mot eller försöker kringgå försäljningsvillkoren. Vid makuleringar p g a ovan nämnda skäl återbetalas inte erlagd transaktionsavgifter eller bokade frakt- och leveransavgifter. Säljaren kan även besluta att inte heller återbetala produktkostnader.
Tillämplig lag
Svensk lag tillämpas på dessa villkor.